Cine va fi afectat de noile modificări legislative și de când vor intra acestea în vigoare?

În data de 27.10.2023 s-a publicat Legea 296 în Monitorul Oficial Nr. 977

Cine va fi afectat de noile modificări legislative și de când vor intra acestea în vigoare?

Mai jos vă prezentăm un rezumat.

  • Începând cu luna noiembrie 2023, modificările fiscale vizează contribuabilii din domeniul IT și angajații din construcții și agricultură:
  • Cei care lucrează în domeniul IT vor plăti impozit pe venit dacă acesta va depăși salariul de 10.000 RON brut; scutirea de impozit se va aplica doar pentru un singur contract de muncă, la funcția de bază, în baza declarației pe proprie răspundere a angajatului;
  • Angajații din domeniul IT vor fi scutiți de plata CAS corespunzătoare fondului de pensii private (cota se va mări de la 3.75% la 4.75% începând cu 1 ianuarie 2024) dacă vor avea un salariu brut de până la 10.000 RON;
  •  NU se va mai acorda scutirea CASS și CAM pentru angajații din construcții și din agricultură.
  • Începând cu drepturile salariale aferente lunii noiembrie 2023, cuantumul salariului minim brut pe țară pentru angajații din domeniul construcțiilor va fi 4582 RON iar cel al angajaților din sectorul agricol și industria alimentară va fi de 3436 RON lunar pentru un program normal de lucru în medie de 165.33 ore pe lună, fără a include indemnizațiile, sporurile și alte adaosuri.

* Așteptăm publicarea actului normativ pentru această modificare anunțată.

  • Se anunță deja creșterea salariului minim brut pe țară la 3.750 lei pentru anul 2024.

* Așteptăm publicarea actului normativ pentru această modificare anunțată.

Începând cu data de 11.11.2023 (15 zile de la publicarea Legii 296 în Monitorul Oficial din 27.10.2023), valoarea plafoanelor pentru plăti și încasări în RON/valută pe teritoriul României se va modifica astfel:

  • 1000 RON / zi pentru încasări și plăti cash între persoane juridice, fara a depăși 2.000 lei/ zi; Maxim 2.000 RON numerar per tranzacție de tip cash&carry; Vom putea acorda maxim 1.000 RON/angajat/zi ca și avans spre decontare;
  • 5000 RON /zi pentru încasări și plăti între persoane juridice și persoane fizice; Devine interzisă creditarea și rambursarea împrumuturilor cu/ în numerar de la acționari/asociați. Plata dividendelor în numerar se limitează la 5000 RON/zi și 2.500 RON/zi din 1 Ianuarie 2025;
  • Până la 10.000 RON/ zi pentru încasări și plăți între 2 persoane fizice și maxim 5.000 RON/zi de la 1 Ianuarie 2025;
  • Sunt interzise atât fragmentarea plăților, cât și a facturilor!
  • NU se poate depăși plafonul de 50.000 RON al sumelor în numerar aflate în casieria persoanelor juridice la sfârșitul unei zile, pe fiecare punct de lucru/casierie!

Sumele care depășesc plafonul au termen de depunere în banca de 2 zile lucrătoare.

Prin excepție, se admite depășirea plafonului doar în scopul plății salariilor și a altor drepturi de personal, în maxim 3 zile lucrătoare.

Diferențele găsite în plus se confiscă!

!!!! AMENDA este 25% din suma încasată/ plătită sau regăsită în casierie care depășește plafonul.

ATENȚIE: PLAFONUL NU SE APLICĂ ȘI LA PFA!

  • Pentru începutul anului 2024, Guvernul a pregătit o serie de modificări fiscale ce vor intra în vigoare începând cu data de 1 Ianuarie:
  • Se va aplica CASS la tichetele de masă și voucherele de vacanță;
  • La achiziționarea locuințelor care au valoarea de maxim 600.000 RON și suprafața utilă de maxim 120 mp, se va percepe un TVA de 9% în loc de 5%; apar condiții suplimentare în ce privește finisajele, astfel încât imobilele să poată fi locuite ca atare pentru a putea fi incluse în măsurile de politică socială cu cota de TVA redusă;
  • TVA-ul se va majora și în cazul produselor bio și eco, de la 5% la 9%;
  • Domeniul energiei va fi afectat de o majorare a TVA-ului de la 5% la 9% în cazul livrării și instalării de panouri fotovoltaice și panouri solare termice, precum și pentru componente pentru repararea/extinderea sistemelor sau ca extraopțiuni la livrarea locuințelor;
  • Va crește TVA de la 5% la 9% pentru expoziții, cinematografe și evenimenimente culturale și sportive, accesul la bâlciuri, parcuri de distracții, târguri, expoziții;
  • În cazul centrelor de fitness, TVA-ul va suferi o creștere de 14 puncte procentuale, de la 5% la 19%;
  • Va crește TVA de la 9% la 19% pentru băuturile și alimentele cu zahăr adăugat, al căror conținut total de zahăr este de minim 10g/100 gr produs;
  • Se introduc accize nearmonizate pentru produse care conțin tutun, sub diverse forme, destinate inhalării fără ardere, băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat; Crește nivelul accizelor la alcool, băuturi alcoolice și tutun prelucrat; Cresc amenzile contravenționale pentru nerespectarea legislației în domeniu;
  • Se va datora impozit special pentru bunurile de lux, de 0.3% aplicat la diferența dintre valoarea impozabilă/de achiziție și valoarea de referință de 2.5 milioane lei pentru casele aflate în proprietatea persoanelor fizice la 31.12.2023, respectiv de 375.000 lei pentru mașinile aflate atât în proprietatea persoanelor fizice, cât și juridice (impozit datorat în primii 5 ani sau pentru diferența din perioada de 5 ani de la achiziție);
  • Veniturile/averile a căror sursă nu poate fi identificată se vor impozita cu 70% în loc de 16%, începând cu 1 Iulie 2024;
  • Facturile emise între persoanele juridice române (B2B) pentru livrări de bunuri sau prestări de servicii trebuie transmise în sistemul E-Factură în maxim 5 zile lucrătoare de la data emiterii facturii, dar nu mai târziu de 5 zile lucrătoare de la termenul limita pentru emiterea facturii, amendă minimă fiind de la 1.000 la 10.000 RON; Sancțiunile se aplică începând cu data de 01.04.2024;
  • Începând cu 1 Iulie 2024, sunt considerate facturi doar facturile transmise prin sistemul E-factură. Primirea și înregistrarea facturilor în alt mod decât prin E-factură se va sancționa cu amendă egală cu cuantumul TVA înscris în factura primită.

Noile modificări privesc și cotele de impozitare ale microîntreprinderilor astfel că ne vom raporta la 2 praguri:

  1. Companiile cu cifra de afaceri anuală mai mică de 300.000 RON (60.000 euro) și care nu au activități în domeniile IT, stomatologie, medicina, HoReCa vor plăti 1% impozit pe venit;
  2. Companiile cu cifra de afaceri cuprinsă între 300.000 RON (60.000 euro) și 2.5 milioane de RON (500.00 euro) și cele care au cifra de afaceri sub 300.000 RON dar activizează în domeniile IT, stomatologie, medicina, HoReCa, vor plăti 3% impozit pe venit.

* Codurile CAEN vizate pentru care se datorează 3% impozit pe venit sunt: 5510, 5520, 5530, 5590, 5610, 5621, 5629, 5630 (HORECA), 5821, 5829, 6201, 6209, 5610, 5621, 5629, 5630, 6910, 8621, 8622, 8623, 8690.

Companiile mari (cu cifra de afaceri peste 50 milioane euro) vor plăti impozit minim de 1% din cifra de afaceri, dacă impozitul de 16% pe profit este mai mic.

Instituțiile de credit cu cifra de afaceri peste 50 milioane euro vor plăti impozit suplimentar pe cifra de afaceri cu cota de impozitare 2% începând cu 1 Ianuarie 2024 și cu cota de 1% începând cu 1 ianuarie 2026.

Persoanele juridice române care desfășoară activități în sector petrol și gaze naturale, cu o cifră de afaceri de peste 50 milioane euro, vor plăti un impozit specific de 0.5% din cifra de afaceri.

  • Cum vor fi afectate persoanele fizice:
  • Se elimină plafoanele de 6, 12, 24 salarii, baza de calcul a CASS este venitul net realizat/ sau norma anuală de venit și devine plafonat la 60 de salarii minime pentru veniturile din activități independente (PFA-uri);
  • În cazul venitului net mai mic de 60 de salarii minime brute pe țară, se va datora CASS de 10% la întreg venitul net, pentru PFA. În cazul în care venitul net realizat este mai mic de 6 salarii minime brute și nu s-au realizat venituri de natură salarială în anul precedent, datorează diferența de contribuție până la nivelul celei calculate pe baza a 6 salarii minime brute.
  • CASS rămâne totuși plafonat la 6, 12, 24 salarii minime pentru:
         c) venituri din drepturi de proprietate intelectuală
         d) venituri din asocierea cu o persoană juridică
         e) venituri din cedarea folosinței bunurilor
         f) venituri din activități agricole, silvicultură și piscicultură
         g) venituri din investiții – atenție: dividende!
         h) venituri din alte surse

  • Începând cu veniturile realizate în anul 2024, o persoană fizică poate ajunge să plătească CASS de 2‑3 ori, dacă pe lângă veniturile din activități independente mai obține și alte venituri din proprietate intelectuală/închirieri/investiții - ex: cryptomonede/alte surse
  • CAS va fi plafonat la 12 și 24 de salarii minime, iar pe lângă faptul că persoanele fizice pot ajunge să plătească CASS de cel puțin 2 ori, mai plătesc și 25% CAS din venit, astfel încât, în mai multe cazuri, va fi mult mai rentabilă activitatea pe societate comercială, fie ea microîntreprindere sau nu!

Ca de fiecare dată, vă suntem alături cu recomandări pentru aplicarea legii și cu soluții pentru fiecare situație în parte.

Ne puteti contacta la numarul 0733.050.151 și /sau pe adresa de email [email protected].

Date contact

In cazul in care  doriti si alte detalii privind serviciile noastre, va asteptam sa ne scrieti pe adresa de e-mail: [email protected].

Daca v-ati hotarat putem demara infiintarea firmei dumneavoastra la oricare din sediile noastre:

  • Sediul central situat pe: Strada Dealul Tugulea numarul 77, Sector 6 sau la unul din sediile secundare:
  • Birou Sector 1: Zona Promenada Mall – intersectie strada Avionului cu strada Aripilor – telefon: 0733.050.462.
  • Birou Sector 3: Langa Registrul Comertului (Piata Muncii, Bucuresti) – telefon: 0733.050.051.
  • Birou Sector 3: Bulevardul Basarabia nr.256 G, etaj 7 – telefon: 0733.054.904.
  • Birou Sector 4: Strada Podul Inalt nr.6, zona Berceni – telefon: 0733.054.287.
  • Birou Județ Ilfov: Chitila, pe DN7, Strada Banatului nr.4 – telefon: 0733.054.293.